תנ"ך על הפרק - תהילים קב - מנחת שי

תנ"ך על הפרק

תהילים קב

669 / 929
היום

הפרק

תְּ֭פִלָּה לְעָנִ֣י כִֽי־יַעֲטֹ֑ף וְלִפְנֵ֥י יְ֝הוָ֗ה יִשְׁפֹּ֥ךְ שִׂיחֽוֹ׃יְ֭הוָה שִׁמְעָ֣ה תְפִלָּתִ֑י וְ֝שַׁוְעָתִ֗י אֵלֶ֥יךָ תָבֽוֹא׃אַל־תַּסְתֵּ֬ר פָּנֶ֨יךָ ׀ מִמֶּנִּי֮ בְּי֪וֹם צַ֫ר לִ֥י הַטֵּֽה־אֵלַ֥י אָזְנֶ֑ךָ בְּי֥וֹם אֶ֝קְרָ֗א מַהֵ֥ר עֲנֵֽנִי׃כִּֽי־כָל֣וּ בְעָשָׁ֣ן יָמָ֑י וְ֝עַצְמוֹתַ֗י כְּמוֹ־קֵ֥ד נִחָֽרוּ׃הוּכָּֽה־כָ֭עֵשֶׂב וַיִּבַ֣שׁ לִבִּ֑י כִּֽי־שָׁ֝כַ֗חְתִּי מֵאֲכֹ֥ל לַחְמִֽי׃מִקּ֥וֹל אַנְחָתִ֑י דָּבְקָ֥ה עַ֝צְמִ֗י לִבְשָׂרִֽי׃דָּ֭מִיתִי לִקְאַ֣ת מִדְבָּ֑ר הָ֝יִ֗יתִי כְּכ֣וֹס חֳרָבֽוֹת׃שָׁקַ֥דְתִּי וָאֶֽהְיֶ֑ה כְּ֝צִפּ֗וֹר בּוֹדֵ֥ד עַל־גָּֽג׃כָּל־הַ֭יּוֹם חֵרְפ֣וּנִי אוֹיְבָ֑י מְ֝הוֹלָלַ֗י בִּ֣י נִשְׁבָּֽעוּ׃כִּי־אֵ֭פֶר כַּלֶּ֣חֶם אָכָ֑לְתִּי וְ֝שִׁקֻּוַ֗י בִּבְכִ֥י מָסָֽכְתִּי׃מִפְּנֵֽי־זַֽעַמְךָ֥ וְקִצְפֶּ֑ךָ כִּ֥י נְ֝שָׂאתַ֗נִי וַתַּשְׁלִיכֵֽנִי׃יָ֭מַי כְּצֵ֣ל נָט֑וּי וַ֝אֲנִ֗י כָּעֵ֥שֶׂב אִיבָֽשׁ׃וְאַתָּ֣ה יְ֭הוָה לְעוֹלָ֣ם תֵּשֵׁ֑ב וְ֝זִכְרְךָ֗ לְדֹ֣ר וָדֹֽר׃אַתָּ֣ה תָ֭קוּם תְּרַחֵ֣ם צִיּ֑וֹן כִּי־עֵ֥ת לְ֝חֶֽנְנָ֗הּ כִּי־בָ֥א מוֹעֵֽד׃כִּֽי־רָצ֣וּ עֲ֭בָדֶיךָ אֶת־אֲבָנֶ֑יהָ וְֽאֶת־עֲפָרָ֥הּ יְחֹנֵֽנוּ׃וְיִֽירְא֣וּ ג֭וֹיִם אֶת־שֵׁ֣ם יְהוָ֑ה וְֽכָל־מַלְכֵ֥י הָ֝אָ֗רֶץ אֶת־כְּבוֹדֶֽךָ׃כִּֽי־בָנָ֣ה יְהוָ֣ה צִיּ֑וֹן נִ֝רְאָ֗ה בִּכְבוֹדֽוֹ׃פָּ֭נָה אֶל־תְּפִלַּ֣ת הָעַרְעָ֑ר וְלֹֽא־בָ֝זָ֗ה אֶת־תְּפִלָּתָֽם׃תִּכָּ֣תֶב זֹ֭את לְד֣וֹר אַחֲר֑וֹן וְעַ֥ם נִ֝בְרָ֗א יְהַלֶּל־יָֽהּ׃כִּֽי־הִ֭שְׁקִיף מִמְּר֣וֹם קָדְשׁ֑וֹ יְ֝הוָ֗ה מִשָּׁמַ֤יִם ׀ אֶל־אֶ֬רֶץ הִבִּֽיט׃לִ֭שְׁמֹעַ אֶנְקַ֣ת אָסִ֑יר לְ֝פַתֵּ֗חַ בְּנֵ֣י תְמוּתָֽה׃לְסַפֵּ֣ר בְּ֭צִיּוֹן שֵׁ֣ם יְהוָ֑ה וּ֝תְהִלָּת֗וֹ בִּירוּשָׁלִָֽם׃בְּהִקָּבֵ֣ץ עַמִּ֣ים יַחְדָּ֑ו וּ֝מַמְלָכ֗וֹת לַעֲבֹ֥ד אֶת־יְהוָֽה׃עִנָּ֖ה בַדֶּ֥רֶךְכחוכֹּחִ֗יקִצַּ֥ר יָמָֽי׃אֹמַ֗ר אֵלִ֗י אַֽל־תַּ֭עֲלֵנִי בַּחֲצִ֣י יָמָ֑י בְּד֖וֹר דּוֹרִ֣ים שְׁנוֹתֶֽיךָ׃לְ֭פָנִים הָאָ֣רֶץ יָסַ֑דְתָּ וּֽמַעֲשֵׂ֖ה יָדֶ֣יךָ שָׁמָֽיִם׃הֵ֤מָּה ׀ יֹאבֵדוּ֮ וְאַתָּ֪ה תַ֫עֲמֹ֥ד וְ֭כֻלָּם כַּבֶּ֣גֶד יִבְל֑וּ כַּלְּב֖וּשׁ תַּחֲלִיפֵ֣ם וְֽיַחֲלֹֽפוּ׃וְאַתָּה־ה֑וּא וּ֝שְׁנוֹתֶ֗יךָ לֹ֣א יִתָּֽמּוּ׃בְּנֵֽי־עֲבָדֶ֥יךָ יִשְׁכּ֑וֹנוּ וְ֝זַרְעָ֗ם לְפָנֶ֥יךָ יִכּֽוֹן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

כי כלו בעשן. בבי"ת ותרגומו ארום אישתציאו היך תננא יומי ואברי היך תפיא חררן דומה שהי' קורא כעשן בכ"ף וכן נראה מפי' יחייא אבל בכל ספרים מדוייקים בבי"ת וכן משמע מפי' הראב"ע ורד"ק ומפרשים אחרים רבים ובמקרא גדולה מסור עליו לית וזה פירושו שאין לנו בכל המקרא אלא ג' בעשן בבי"ת וזה לבדו בשוא הבי"ת ושנים אחרים שהם כלו בעשן כלו מזמו ל"ו והבערתי בעשן רכבה (נחום ב) בסגול: הוכה. בוא"ו עם הדגש רד"ק בפי' ומכלול דף ק"ה ודף קס"ז ושרשים: חרבות. יש חילופים בספרים מי בקמץ החי"ת ומי בחטף פתח ובמדוייקים בחטף קמץ: כצפור בודד. בבי"ת והוא חד מן ג' בודד בקריאה ומלא והקורא נודד בנו"ן כמו והיה כעוף נודד (ישעיה מ) וכן כצפור נודדת מן קנה (משלי כ"ז) הרי הוא כאיש נודד ממקומו: כי אפר כלחם אכלתי. בכ"ף ותנא דבי אליהו דאמר בפ' ב' כי בעשרים ושתים שנה שנסתלקה רוח הקודש מדוד מלך ישראל בכל יום ויום היה מוריד דמעות ואכל פתו באפר שנאמר כי אפר כלחם אכלתי לאו דגריס כאפר בבי"ת אלא שהיה אוכל האפר והלחם יחדו כמו שבני אדם אוכלים הלחם לבד וכתב בעל לחם דמעה בפסוק קומי רני בלילה לראש אשמורות שפכי כמים לבך. שלא אמר כי אפר בלחם בבי"ת כי אז היה משתמע שטבל האפר בלחם אבל אפשר שהיה האפר מועט ועתה השמיענו שהיה באפר כשיעור הלחם: ושקוי. בתנועת הוא"ו וחד ושקויי בהושע ב' כמ"ש שם: ותשליכני. בספרים שלפני ותשליכני מלא יו"ד והמסורת ותשליכני ב' א' ריש פסוק וחד סוף פסוק וסימנם כי נשאתני ותשליכני. ותשליכני מצולה דיונה ובספר אחד מדוייק מטוליטולא נגרר היו"ד ורווח ליה עלמא ללמ"ד וכן בקצת מסרות נמסר ב' חד מלא וחד חסר ואי מן הדא מסורתא לית את משמע מינה כלום דלא מסיימא נשמיענה מן הדא דבמסורת רבתא חשיב כל מלין דחסרין יו"ד בלישנא דהשלכה וחד פנייהו כי נשאתני ותשלכני: וזכרך. יש טעות במקצת הספרים שכתבו כסאך במקום וזכרך וכן טעה בו החכם ר' אברהם בן עזרא שפירש כסאך והטעות הוא בין פסוק זה ובין פ' של קינות הדומה לו כי אותו של קינות הוא אתה כבאך וסי' איכ"ה ושל תילים ואתה וזכרך וסימן וא"ו זיי"ן רד"ק: לחננה. שני הנוני"ן קלים בלי דגש: ואת עפרה. בגעיא: וכל מלכי. הוא"ו בגעיא בס"ס: תכתב זאת לדור. בספרים מדוייקים מלא וא"ו: כחו. כחי קרי: המה, יאבדו. ברוב הספרים בגרמי': יאבדו. הבי"ת בציר"י: ויחלפו. בס"ס הוא"ו בגעיא:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך